WorldWideScience

Sample records for nodulaere regeneratorische hyperplasie

  1. Characterization of particle-induced Clara cell hyperplasia in rat lungs; Charakterisierung der Partikel-induzierten Clarazell-Hyperplasie in der Rattenlunge

    Energy Technology Data Exchange (ETDEWEB)

    Albrecht, C.; Adolf, B.; Weishaupt, C.; Hoehr, D.; Zeittraeger, I.; Borm, P.J.A. [Heinrich-Heine Univ., Duesseldorf (Germany). Medizinisches Inst. fuer Umwelthygiene; Friemann, J. [Unfallkrankenhaus Berlin (Germany). Inst. fuer Pathologie

    2001-10-01

    -hyperplasie korrelierte nicht mit dem Quarzgehalt der Staubproben. Eine Vielzahl der bronchiolaeren Clarazellen zeigte nach Partikelexposition eine erhoehte Proliferation, waehrenddessen die hyperplastischen Clarazellen das proliferating cell nuclear antigen (PCNA) eher selten exprimieren. Unsere Daten lassen vermuten, dass nach der Beschaedigung alveolaerer Epithelzellen Clarazellen in das Alveolarepithel migrieren und dieses remodulieren. Dabei behalten sie ihre Funktion im xenobiotischen Metabolismus bei. Die geringe Entwicklung einer Clarazellhyperplasie nach Titandioxidbehandlung weist darauf hin, dass es sich nicht um einen generellen Partikeleffekt handelt und koennte mit einer geringeren Zelltoxizitaet begruendet werden. (orig.)

  2. Characterization of 125ITSH binding to its receptor in thyroid hyperplasies

    International Nuclear Information System (INIS)

    Bianco, A.C.; Nunes, M.T.

    1985-01-01

    An unpredictable and unbalanced response to a stimulus like TSH is indeed a striking characteristic of the follicles of the simple goiter. Since it is known that the first step for TSH action on its target cell is binding to specific TSH plasma membrane receptors, the binding of 125 ITSH to these receptors was studied in normal and ''cold'' hyperplastic thyroid fragments obtained at surgery. Through the Scatchard analysis it was verified that there are no differences with regard to the binding capacity of TSH receptors between normal and hyperplastic tissues. On the other hand, a significant decrease of the dissociation constant (Kd) was observed in hyperplastic tissue indicating higher affinity for TSH binding. It is known that intracellular iodine content can interfere with the TSH induced modifications on the thyroid folicular cells. It is supposed that this is mediated by interference on TSH binding to its receptor and/or activation of adenylate cyclase. Due to impaired organification capacity of ''cold'' tissue it is assumed that these cells present decreased intracellular iodine content. Therefore it is proposed that alterations of TSH binding to its receptors detected in the present investigation are consequent of the low iodine content of the hyperplastic folicular cell. (author) [pt

  3. Diagnostic imaging of focal nodular hyperplasis of the liver developing during nitrofurantoin therapy

    Energy Technology Data Exchange (ETDEWEB)

    Anttinen, H.; Ahonen, A.; Leinonen, A.; Kallioinen, M.; Heikkinen, E.S. (University of Oulu (Finland))

    1982-01-01

    An asymptomatic palpable liver tumor developed in a six-year-old girl seven months after commencement of prophylactic nitrofurantoin therapy for recurrent urinary tract infections. The tumor was examined by /sup 99/ sup (m) Tc colloid radionuclide scan, compound ultrasonography and angiography. Ultrasonography demonstrated a large, solid tumor (5x5x8 cm) in the right lobe of the liver which had an echogenic central core surrounded by an area giving low-amplitude echoes. Angiography disclosed that the tumor was well demarcated and hypervascular, containing large tortuous arteries. The uptake of radionuclide in the tumor was normal. The tumor was resected and the pathological findings were typical for focal nodular hyperplasia (FNH) of the liver. The combination of the findings of these three diagnostic imaging methods is probably specific for uncomplicated (FNH), a benign and innocuous tumor of the liver.

  4. NMR imaging of the liver. Diagnostics, differential diagnostics, therapeutic approaches; MRT der Leber. Diagnostik, Differenzialdiagnostik, Therapieansaetze

    Energy Technology Data Exchange (ETDEWEB)

    Fischbach, Frank; Fischbach, Katharina [Universitaetsklinikum Magdeburg A.oe.R. (Germany). Klinik fuer Radiologie und Nuklearmedizin

    2017-03-01

    The book on NMR imaging of the liver covers the following issues: Fundamentals of NMR imaging, T1-weighted imaging; T2-weighted imaging, diffusion-weighted imaging, cavernous hemangioma, focal nodular hyperplasy; hepatocellular adenoma, hepatocellulas carcinoma, cholangiocellular carcinoma, hepatic metastases.

  5. Le nævus épidermique verruqueux inflammatoire linéaire ...

    African Journals Online (AJOL)

    Le nævus épidermique verruqueux inflammatoire linéaire (NEVIL) est une affection rare correspondant à des hyperplasies épidermiques bénignes qui se présentent cliniquement sous forme de lésions linéaires unilatérales hyperkératosiques. Une adolescente âgée de 16 ans, sans antécédents, présentait depuis la ...

  6. Le drainage pelvien après adénometomie prostatique transvésicale ...

    African Journals Online (AJOL)

    O. Ghoundale

    Service d'Urologie, Hôpital Militaire Avicenne, Marrakech 40 000, Maroc. Reçu le 26 septembre 2012; reçu sous la forme révisée le 22 avril 2014; accepté le 29 avril 2014. MOTS CLÉS prostate; hyperplasie; adénomectomie; drainage; complication. Résumé. Objectif: La chirurgie ouverte garde encore sa place dans la prise ...

  7. HRCT patterns of the most important interstitial lung diseases; HRCT-Muster der wichtigsten interstitiellen Lungenerkrankungen

    Energy Technology Data Exchange (ETDEWEB)

    Schaefer-Prokop, C. [Meander Medisch Centrum, Abt. Radiologie, Amersfoort (Netherlands); Radboud Universitaet, Abt. Radiologie und Nuklearmedizin, Nijmegen (Netherlands)

    2014-12-15

    Interstitial lung diseases are a mixed group of diffuse parenchymal lung diseases which can have an acute or chronic course. Idiopathic diseases and diseases with an underlying cause (e.g. collagen vascular diseases) share the same patterns. Thin section computed tomography (CT) plays a central role in the diagnostic work-up. The article describes the most important interstitial lung diseases following a four pattern approach with a predominant nodular or reticular pattern or a pattern with increased or decreased lung density. (orig.) [German] Interstitielle Lungenerkrankungen stellen eine gemischte Gruppe diffuser Lungenparenchymerkrankungen dar, die einen akuten oder chronischen Verlauf haben koennen. Idiopathische Erkrankungen und Erkrankungen mit definierter Ursache (z. B. kollagenvaskulaere Erkrankungen) weisen ein gemeinsames Muster auf. Die Duennschichtcomputertomographie spielt eine zentrale Rolle in der diagnostischen Abklaerung. In dem vorliegenden Beitrag werden die wichtigsten interstitiellen Lungenerkrankungen beschrieben. Dabei gibt es 4 Grundmuster: ueberwiegend nodulaere Verdichtungen, vorwiegend retikulaere Verdichtungen, erhoehte oder erniedrigte Lungenparenchymdichte. (orig.)

  8. Investigations into the formal pathogenesis of quartz-dust-induced tumours of the lungs in rats. Pt. 1. Pneumocyte proliferation and changes in the lung tissue; Untersuchungen zur formalen Pathogenese quarzstaubinduzierter Lungen-Tumoren bei der Ratte. T. 1. Pneumozytenproliferation und Lungenumbau

    Energy Technology Data Exchange (ETDEWEB)

    Friemann, J. [Medizinisches Inst. fuer Umwelthygiene, Univ. Duesseldorf (Germany); Kubitza, R. [Medizinisches Inst. fuer Umwelthygiene, Univ. Duesseldorf (Germany); Weishaupt, C. [Medizinisches Inst. fuer Umwelthygiene, Univ. Duesseldorf (Germany); Varnai, M. [Medizinisches Inst. fuer Umwelthygiene, Univ. Duesseldorf (Germany); Pott, F. [Medizinisches Inst. fuer Umwelthygiene, Univ. Duesseldorf (Germany); Musinski, G. [Medizinisches Inst. fuer Umwelthygiene, Univ. Duesseldorf (Germany)

    1995-12-31

    organisierender Regionen (NOR) durchgefuehrt. Ergaenzend wurden morphometrische Untersuchungen zur Bestimmung des Silikosegrades und zur Quantifizierung der Ausdehnung der Quarzstaub-induzierten bronchioloalveolaeren Hyperplasie durchgefuehrt. Die Untersuchungen fuehrten zusammenfassend zu dem Ergebnis, dass die inhalative und intratracheale Quarzstaubapplikation bei Ratten regelmaessig eine Alveolarproteinose in Kombination mit einer Dosis- und zeitabhaengigen Zunahme der Pneumozytenproliferationsrate induziert. Ferner kommt es regelmaessig zur Ausbildung einer multifokalen adenomatoesen Hyperplasie (bronchiolo-alveolaeren Hyperplasie) des Lungenparenchyms. Die moegliche Bedeutung beider Laesionen fuer die Entstehung experimenteller Quarzstaub-induzierter Lungentumoren wird diskutiert. (orig.)

  9. [Potentialities of computed tomography and ultrasound in diagnosis of hormonally active adrenal diseases: results of comparison CT and US with operative adn histological data].

    Science.gov (United States)

    Denisova, L B; Vorontsova, S V; Emel'ianova, L N

    2000-01-01

    The data given in the paper suggest that X-ray computed tomography (CT) is highly effective in detecting all types of hormonally active adrenal abnormalities. CT used in hormonally active adrenal diseases yielded data on major quantitative and qualitative (primarily densitometric) criteria that could be used in assessing the images of the adrenal area in these patients. Ultrasound study (USS) made at the first stage of topical diagnostic searches was of informative value in detecting adrenal tumor lesions, the technique being highly sensitive in the diagnosis of adrenal pheochromocytomas and adenocarcinomas, but less informative in the detection of hormonally active adrenocortical adenomas (aldesterone-producing ones in particular) than CT. The diagnosis of various adrenocortical hyperplasies and the differentiation of hyperplastic and tumor forms of hypercorticoidism are a prerogative of CT that substantially supplements USS findings in such cases.

  10. Computed tomography of the abnormal thymus

    International Nuclear Information System (INIS)

    Baron, R.L.; Lee, J.K.T.; Sagel, S.S.; Levitt, R.G.

    1982-01-01

    Computed tomography (CT) should be the imaging method of choice following plain chest radiographs when a suspected thymic abnormality requires further evaluation. Based upon a six-year experience, including the evaluation of 25 patients with thymic pathology, CT was found useful in suggesting or excluding a diagnosis of thymoma and in distinguishing thymic hyperplasis from thymoma in patients with myasthenia gravis. The thickness of the thymic lobes determined by CT was found to be a more accurate indicator of infiltrative disease (thymic hyperplasia and lymphoma) than the width. CT was helpful in differentiating benign thymic cysts from solid tumors, and in defining the extent of a thymic neoplasms. On occasion, CT may suggest the specific histologic nature of a thymic lesion

  11. Computed tomography of the abnormal thymus

    Energy Technology Data Exchange (ETDEWEB)

    Baron, R.L.; Lee, J.K.T.; Sagel, S.S.; Levitt, R.G.

    1982-01-01

    Computed tomography (CT) should be the imaging method of choice following plain chest radiographs when a suspected thymic abnormality requires further evaluation. Based upon a six-year experience, including the evaluation of 25 patients with thymic pathology, CT was found useful in suggesting or excluding a diagnosis of thymoma and in distinguishing thymic hyperplasis from thymoma in patients with myasthenia gravis. The thickness of the thymic lobes determined by CT was found to be a more accurate indicator of infiltrative disease (thymic hyperplasia and lymphoma) than the width. CT was helpful in differentiating benign thymic cysts from solid tumors, and in defining the extent of a thymic neoplasms. On occasion, CT may suggest the specific histologic nature of a thymic lesion.

  12. CORRELATIONS BETWEEN INTER-IMPLANT DISTANCE AND CLINICAL ASPECTS IN TWO IMPLANT MANDIBULAR OVERDENTURES

    Directory of Open Access Journals (Sweden)

    Mihaela Marin

    2011-09-01

    Full Text Available The aim of this study is to assess the influence of different interimplant distances on prosthetic complications in two implant mandibular overdenture treatments, as well as the possible correlations between such complications and some anatomic and functional individual aspect of the patients. Materials and method. An observational clinical study was conducted – between October 2008 – March 2010 - in the Clinics of Dental Prosthetics of the “Carol Davila” UMF of Bucuresti – on 32 completely edentulous patients, treated with 2 implant mandibular overdentures. The patients (24 women and 8 men, with ages between 49 and 83 years were divided into 2 groups, according to the position of the implants, inserted at the level of the lateral incisor (group 1 or in posterior position versus the canine (group 2. The prosthetic aspects, the peri-implant tissues and the anchoring systems were evaluated after 6 months and, respectively, 1 year of treatment, all prosthetic or biological complications, as well as the number of visits necessary for solving them being recorded. Results. As to the general characteristics of the group of patients, the observation was made that the average age of patients was of 63.8 years, most of them demonstrated a severe resorbtion of the crest, oval in shape in the mandibular frontal area, belonging mostly to the IInd hypo or hyper-divergent skeletal class, proportionally with and without a tendency towards propulsion. For both groups of patients, a total number of 114 prosthetic complications were registered after one year, the most frequent ones being occlusal problems (23.68%, the presence of decubitus lesions (21.05% and deactivation of matrices, accompanied by reduced retention (19.29%. Lower ratios were recorded for: the necessity of prosthesis relining (14%, loss of matrices (12.28%, fracturing of the prosthesis (8.77%, presence of peri-implant gingival hyperplasies (7% and loosening of the patrix screw (5

  13. Toxicity of dietary Heliotropium dolosum seed to Japanese quail.

    Science.gov (United States)

    Eroksuz, Y; Eroksuz, H; Ozer, H; Ilhan, N; Cevik, A; Yaman, I; Ceribasi, A O

    2002-10-01

    Five groups of 30 male Japanese quail, each 7-w-old, were fed diets containing 0, 1, 3, 5, or 10% (w/w) of dehulled H dolosum seed. Half of the birds from the each group were killed at 6 and 24 w after beginning of the trial. At the end of 6th w, neither mortality nor clinical sign occurred in test groups. In the 5 and 10% inclusion levels, mild to moderate hepatic injury was detected as evidenced by mild karyomegaly, moderate fatty change, focal or portal fibrosis, bile duct hyperplasie, and ovalocyte proliferation along with lower serum protein and albumin levels. By the termination of the experiment (24 w), 5 birds died in the 10% dosed group. Hepatic cirrhosis was the most prominent finding in the 5 and 10% group; at these levels, serum protein and albumin values decreased significanty while billuribin and ALP levels increased. Based on relative weights and histological evaluations, testicularatrophywasdosedependent. These results partly affirm earlier studies that the quail is highly resistant to the toxic effects of H dolosumseed. However, the resistance to H dolosum is less than Senecio Jacobae and Crotalaria spectabilis when considering tissue injury.

  14. Comparison of transvagianl ultrasonography with hysterosonography as a screening method in patients with abnormal uterine bleeding

    International Nuclear Information System (INIS)

    Ryu, Jeong Ah; Kim, Bo Hyun; Lee, Jong Mee; Kim, Soo Ah; Lee, Sang Hoon

    2004-01-01

    To assess the utility of hysterosonography (HS) as a screening method in patients with abnormal uterine bleeding. We retrospectively reviewed transvaginal ultrasonography (TVS) and HS for 105 patients whose diagnosis was confirmed pathologically. All 105 patients were initially evaluated on the same day with both TVS and HS. On TVS and HS examination. endometrial cavitary lesions were classified as diffuse hyperplasis, endometrial polyp, endometrial cancer, uterine synechia and submucosal leiomyoma. Hysteroscopy with biopsy (n=35), curettage (n=60) or hysterectomy (n=10) was performed, and the results of TVS and HS examination were correlated with the pathological findings. The sensitivity and specificity were 79.0% and 45.8% for TVS, and 95.1% and 83.3% for HS, respectively. The positive and negative predictive values were 83.0% and 39.3% for TVS, and 95.1% and 83.3% for HS, respectively. Twenty-seven showed a discrepancy between the TVS and HS, and eight cases showed a discrepancy between HS and the pathologic diagnosis. TVS is a sensitive method to evaluate the endometrial cavitary lesions, but it often does not provide the physician with sufficient diagnostic information. With its higher sensitivities, specificities and positive and negative predictive values, HS can be better used than TVS in evaluating those patients with abnormal uterine bleeding

  15. Comparison of transvagianl ultrasonography with hysterosonography as a screening method in patients with abnormal uterine bleeding

    Energy Technology Data Exchange (ETDEWEB)

    Ryu, Jeong Ah; Kim, Bo Hyun; Lee, Jong Mee; Kim, Soo Ah [Sungkyunkwan University, Seoul (Korea, Republic of); Lee, Sang Hoon [University of Ulsan College of Medicine, Seoul (Korea, Republic of)

    2004-03-15

    To assess the utility of hysterosonography (HS) as a screening method in patients with abnormal uterine bleeding. We retrospectively reviewed transvaginal ultrasonography (TVS) and HS for 105 patients whose diagnosis was confirmed pathologically. All 105 patients were initially evaluated on the same day with both TVS and HS. On TVS and HS examination. endometrial cavitary lesions were classified as diffuse hyperplasis, endometrial polyp, endometrial cancer, uterine synechia and submucosal leiomyoma. Hysteroscopy with biopsy (n=35), curettage (n=60) or hysterectomy (n=10) was performed, and the results of TVS and HS examination were correlated with the pathological findings. The sensitivity and specificity were 79.0% and 45.8% for TVS, and 95.1% and 83.3% for HS, respectively. The positive and negative predictive values were 83.0% and 39.3% for TVS, and 95.1% and 83.3% for HS, respectively. Twenty-seven showed a discrepancy between the TVS and HS, and eight cases showed a discrepancy between HS and the pathologic diagnosis. TVS is a sensitive method to evaluate the endometrial cavitary lesions, but it often does not provide the physician with sufficient diagnostic information. With its higher sensitivities, specificities and positive and negative predictive values, HS can be better used than TVS in evaluating those patients with abnormal uterine bleeding.

  16. Classical patterns of interstitial lung diseases; Klassische Muster der interstitiellen Lungenerkrankungen

    Energy Technology Data Exchange (ETDEWEB)

    Mueller-Mang, C. [Institut fuer CT und MRT, Gaenserndorf (Austria); Medizinische Universitaet Wien, Universitaetsklinik fuer Radiologie und Nuklearmedizin, Wien (Austria)

    2014-12-15

    High resolution computed tomography (HRCT) is the most important non-invasive tool in the diagnostics and follow-up of patients with interstitial lung disease (ILD). A systematic review of the HRCT patterns of ILD was carried out and the most relevant differential diagnoses are discussed in order to provide a road map for the general radiologist to successfully navigate the complex field of ILD. Using HRCT four basic patterns of ILD can be identified: linear and reticular patterns, the nodular pattern, the high attenuation and low attenuation patterns. These patterns can be further differentiated according to their localization within the secondary pulmonary lobule (SPL), e.g. centrilobular or perilymphatic and their distribution within the lungs (e.g. upper or lower lobe predominance). Relevant clinical data, such as smoking history and course of the disease provide useful additional information in the diagnosis of ILD. On the basis of the pattern and anatomical distribution on HRCT, an accurate diagnosis can be achieved in some cases of ILD; however, due to morphological and clinical overlap the final diagnosis of many ILDs requires close cooperation between clinicians, radiologists and pathologists. (orig.) [German] Die hochaufloesende CT (High-resolution[HR]-CT) ist das wichtigste nichtinvasive Verfahren zur Identifikation und Verlaufsbeurteilung von Patienten mit interstitiellen Lungenerkrankungen (''interstitial lung diseases'', ILD). Systematische Darstellung der HRCT-Muster interstitieller Lungenerkrankungen und Diskussion der relevanten Differenzialdiagnosen, um dem Radiologen eine erfolgreiche Analyse der komplexen CT-Morphologie der ILD zu ermoeglichen. Mit der HRCT koennen 4 Grundmuster interstitieller Grunderkrankungen identifiziert werden: das retikulaere und lineare Muster, das nodulaere Muster, das Muster mit erhoehter Lungendichte und das Muster mit verminderter Lungendichte. Diese Muster koennen anhand ihrer Lage im sekundaeren

  17. Effect of radiosynovectomy in patients with inflammatory joint disorders not caused by rheumatoid arthritis; Wirksamkeit der Radiosynoviorthese bei degenerativ-entzuendlichen und chronisch-entzuendlichen Gelenkerkrankungen

    Energy Technology Data Exchange (ETDEWEB)

    Kroeger, S.; Klutmann, S.; Bohuslavizki, K.H.; Clausen, M. [Universitaetskrankenhaus Eppendorf, Hamburg (Germany). Abt. fuer Nuklearmedizin; Sawula, J.A.; Brenner, W.; Henze, E. [Kiel Univ. (Germany). Klinik fuer Nuklearmedizin

    1999-07-01

    Gelenke) mit peripherem Gelenkbefall bei Morbus Bechterew, reaktiver Arthritis, undifferenzierter Kollagenose mit Gelenkbeteiligung, Psoriasis-assoziierter Arthritis, pigmentierter villo-nodulaerer Synovialitis und chronisch-entzuendliche Reizzustaende nach vorangegangener Operation. Die Veraenderung der Beschwerdesymptomatik wurde anhand eines standardisierten Fragebogens entsprechend den ARA-Kriterien subjektiv erfasst und mit T/B-Quotienten in der Blutpoolphase der Skelettszintigraphie vor und nach der RSO quantifiziert. Ergebnisse: In der ersten Gruppe berichteten die Patienten ueber eine deutliche Besserung der Beschwerdesymptomatik in 40% der Faelle. In 51% fand sich eine Beschwerdekonstanz, in 9% eine Verschlechterung des Beschwerdebildes. Analoge Verhaeltnisse fanden sich in der zweiten Patientengruppe. Die Mehrzahl der als unveraendert beschriebenen Gelenke waren kleine Fingergelenke. Hingegen zeigten Hand- und Kniegelenke bessere Ergebnisse. Eine Uebereinstimmung zwischen szintigraphischem Befund und subjektiver Einschaetzung fand sich in der ersten Gruppe bei 38% und in der zweiten Gruppe bei 67%. Schlussfolgerung: Die Radiosynoviorthese stellt auch bei der aktivierten Arthrose und den nicht durch eine rheumatoide Arthritis verursachten Synovialitiden eine nebenwirkungsarme, gut nutzbare lokal anwendbare Therapieoption dar. (orig.)

  18. Prostate carcinoma (PC) - an organ-related specific pathological neoplasm; Prostatakarzinom (PC) - eine organspezifische Neoplasie aus der Sicht der Pathologie

    Energy Technology Data Exchange (ETDEWEB)

    Massmann, J.; Funk, A. [Gemeinschaftspraxis Pathologie Massmann-Funk-Dettmar, Muenchen (Germany); Altwein, J. [Krankenhaus der Barmherzigen Brueder, Muenchen (Germany); Praetorius, M.

    2003-06-01

    Gesichtspunkten herausgearbeitet. Der Schluessel zum Verstaendnis pathologischer Veraenderungen, einschliesslich des PC, ist die Beruecksichtigung der Prostatagliederung in anatomisch und funktionell unterscheidbare Zonen, hauptsaechlich die Transitionalzone (TZ) und die periphere Zone (PZ). Die pseudoneoplastische Hyperplasie der TZ, kombiniert mit entzuendlichen Folgen und altersbezogenen Veraenderungen, sind fuer die radiologisch-klinische Diagnostik ebenso eine differenzialdiagnostische Herausforderung wie fuer die makro- und mikroskopische Untersuchung. Die hochgradige prostatische intraepitheliale Neoplasie (PIN III) und die atypische adenomatoese Hyperplasie (AAH) werden als Vorlaeuferlaesionen des PC mit unterschiedlicher Bedeutung und Bewertung dargestellt. Weiterhin werden folgende charakteristischen Merkmale des PC besprochen: Lokalisationstypen, Fokalitaet, Volumen, Progression, Doppelgraduierung nach Gleason, Tumorstadium und Prognose. Zu den wichtigsten Prognosefaktoren des PC (Kategorie I) gehoeren die Kategorien des TNM-Systems wie Stadium, chirurgische Randsituation, Grad und auch als (schlechter) Ersatz fuer das Tumorvolumen der praeoperative PSA-Wert. Potenzielle Prognoseparameter (Kategorie II) stellen Tumorvolumen und DNS-Ploidie dar,waehrend weiterhin eine grosse Zahl ungesicherter Parameter (Kategorie III) existiert. Die prognostische Aussagekraft der pathologischen Untersuchungen ist einerseits von Gewebeumfang (Nadelbiopsie, transurethralem Resektat (TURP), sog. Adenomektomie, radikaler Prostatektomie (RPE)) und der dabei erfassten Prostatazonen abhaengig. Andererseits haengt die prognostische Sicherheit von der tumoradaequaten makro- und mikroskopischen Aufarbeitung einer RPE ab, die nur eine partielle oder vollstaendige Bearbeitung in transversalen Grossflaechenschnitten sein kann. (orig.)

  19. Primärer Hyperaldosteronismus - die häufigste monokausale Ursache der "essenziellen Hypertonie"

    Directory of Open Access Journals (Sweden)

    Tomaschitz A

    2009-01-01

    Full Text Available Der primäre Hyperaldosteronismus (PHA ist durch eine vom Renin-Angiotensin-System entkoppelte, inadäquat gesteigerte Aldosteronproduktion charakterisiert, die durch Kochsalzbelastung nicht ausreichend supprimierbar ist. Die Prävalenz des PHA wird in hypertensiven Patienten auf 5–13 %, sowie bei therapierefraktären hypertensiven Patienten auf 23 % geschätzt. Damit ist der PHA die häufigste Ursache einer sekundären Hypertonie. Zusätzlich ist eine erhöhte Aldosteronkonzentration unabhängig vom Blutdruck mit einem gesteigerten Risiko für die Entstehung einer kardiovaskulären Erkrankung, den plötzlichen Herztod, die linksventrikuläre Hypertrophie, eines Schlaganfalls, einer intrazerebralen Blutung, einer Niereninsuffizienz, einer Atherosklerose, eines gesteigerten Gefäßremodellings und des metabolischen Syndroms assoziiert. Die Ursache eines PHA ist in mehr als 95 % eine bilaterale Nebennierenrindenhyperplasie (idiopathischer Hyperaldosteronismus [IHA] oder ein Aldosteron-produzierendes Adenom (APA der Nebenniere. Der diagnostische Ablauf des PHA gliedert sich in drei Teile: (1 Screening, (2 Bestätigungstest und (3 Subtypenevaluierung (CT-Untersuchung und Nebennierenvenensampling. Die Aldosteron-Renin-Ratio- (ARR- Bestimmung ist der derzeit empfohlene Screeningtest bei Verdacht auf einen PHA. Durch unterschiedliche Vortestbedingungen und Medikamente können jedoch falsch positive und falsch negative Untersuchungsergebnisse resultieren. Entsprechend einer Kosten-Nutzen-Analyse wird derzeit nur in bestimmten Gruppen hypertensiver Patienten ein PHA-Screening empfohlen. Aufgrund der zahlreichen organschädigenden Aldosteron- induzierten Effekte wäre jedoch ein Screening aller hypertensiven Patienten zu überlegen. Nach einer unilateralen laparoskopischen Adrenalektomie (bei APA oder einer seltenen unilateralen Hyperplasie kann bei 30–60 % der Patienten eine Verbesserung der Blutdrucksituation erzielt werden. Bei Patienten mit einem

  20. Primary EBV-positive Hodgkin's lymphoma of the CNS under azathioprine treatment. Case report and review of the literature

    Energy Technology Data Exchange (ETDEWEB)

    Henkenberens, Christoph; Christiansen, Hans [Medizinische Hochschule Hannover, Klinik fuer Strahlentherapie und Spezielle Onkologie, Hannover (Germany); Franzke, Anke [Medizinische Hochschule Hannover, Klinik fuer Haematologie, Haemostaseologie, Onkologie und Stammzelltransplantation, Hannover (Germany); Raab, Peter [Medizinische Hochschule Hannover, Institut fuer Diagnostische und Interventionelle Neuroradiologie, Hannover (Germany); Oschlies, Ilske; Klapper, Wolfram [Universitaetsklinikum Schleswig-Holstein, Institut fuer Pathologie, Sektion Haematopathologie, Kiel (Germany)

    2014-09-15

    Therapie und Prognose dieser seltenen Entitaet bekannt. Wir praesentieren einen entsprechenden Fallbericht mit einer Literaturuebersicht. Ein 47-jaehriger Kaukasier mit persistierendem Stirnkopfschmerz und unspezifischem Schwindel praesentierte in radiologischen Untersuchungen mehrere nodulaere Raumforderungen im Kleinhirn mit Kontakt zum 4. Ventrikel. Seine Krankengeschichte umfasste eine Multiple Sklerose, die seit 20 Jahren mit dem Immunsuppressivum Azathioprin behandelt wurde. Das weitere Staging ergab keine weiteren malignitaetsverdaechtigen Laesionen. Die tumoroesen Laesionen wurden vollstaendig reseziert. Die Immunhistopathologie zeigte ein Epstein-Barr-Virus-assoziiertes klassisches Hodgkin-Lymphom. Die diagnostische Knochenmarkpunktion ergab keinen Hinweis auf eine Lymphombeteiligung. Der Patient zeigte keine B-Symptome. Somit wurde die Lymphomerkrankung des Patienten als Stadium IE A nach der modifizierten Ann-Arbor-Klassifikation fuer Hodgkin-Lymphome klassifiziert. Der Patient erhielt postoperativ eine Chemotherapie gefolgt von einer Bestrahlung der ehemaligen Tumorregion des Kleinhirns. Er erreichte eine Komplettremission, die in der letzten Follow-up-Untersuchung nach 9 Monaten weiter anhielt. Dieser Fallbericht und die Literaturuebersicht legen nahe, dass eine multimodale Behandlung zu guten klinischen Ergebnissen bei primaer intrakraniellem Hodgkin-Lymphom fuehrt. (orig.)

  1. Endovascular brachytherapy to prevent restenosis after angioplasty; Endovaskulaere Brachytherapie in der Restenoseprophylaxe nach Angioplastie und Stentimplantation: Eine Uebersicht

    Energy Technology Data Exchange (ETDEWEB)

    Wohlgemuth, W.A.; Bohndorf, K. [Klinikum Augsburg (Germany). Klinik fuer Diagnostische Radiologie und Neuroradiologie

    2003-02-01

    besteht bei Patienten mit erhoehtem Risiko eine Restenose wie beispielsweise einer Rezidivstenose, einer In-Stent-Hyperplasie, langen ueberstenteten Laesionen, einer langen PTA-Strecke, kleinen Restlumina und Patienten mit Diabetes mellitus. Daten aus dem koronaren Stromgebiet legen nahe, dass waehrend der Bestrahlung ein Sicherheitsabstand von mindestens 4-10 mm beidseits der durch PTA traumatisierten Gefaessstrecke eingehalten werden sollte, um Restenosen an den Bestrahlungsraendern zu vermeiden. Zur Prophylaxe einer Spaetthrombosierung nach Bestrahlung wird im koronaren Stromgebiet eine medikamentoese Begleittherapie mit ASS 100 mg und Clopidogrel 75 mg taeglich ueber mindestens 6 Monate nach PTA und 12 Monate nach Stentneumimplantation empfohlen, gesicherte Erkenntnisse fuer periphere Arterien existieren noch nicht. (orig.)